Jenaplan conferentie

"Zingeving"

INSCHRIJVEN >>

7 november 2019

Workshopleider(s)

Frans van der Maden

Na 20 jaar in het Jenaplan basisonderwijs te hebben gewerkt, werk ik sinds 2014 aan hogeschool De Kempel. Deze hogeschool kent maar één opleiding: pabo. Het is een  prachtige baan waar ik veel van mijn (Jenaplan)idealen mag overbrengen op toekomstige collega’s. 

Voor mij is het belangrijk dat deze toekomstige collega’s zelfbewust en met veel passie en bevlogenheid voor de klas gaan staan. In verbinding met kinderen blijvend op zoek naar ontwikkeling van zichzelf en van de kinderen waarmee ze mogen werken. 

 

 

Beschrijving inhoud

Wat vind jij belangrijk?

In het boek Jenaplan“Een school waar je leert samenleven” gaat hoofdstuk 19 over zingeving: een kenmerk van kwaliteit van ons Jenaplanonderwijs.

Maar wat wordt er in dit hoofdstuk nu eigenlijk beschreven en hoe doe je dat?

Zingeving: een heel logisch en voor de hand liggend thema voor iedereen die in het (Jenaplan) onderwijs werkt.

“Daar ben ik toch iedere dag mee bezig”, zal iedere stamgroepleider antwoorden op mijn vraag : “Wanneer je aan dit thema werkt?” En dat is ook zo, daar zijn wij als leerkracht en als opvoeder iedere dag mee bezig, maar als ik de vraag stel over de ‘HOW en ‘WHAT’ van zingeving, valt het vaak stil. Vreemd eigenlijk als we er vanuit gaan dat zingeving een kenmerk van ons Jenaplanonderwijs is.  Niemand, zowel binnen als buiten het onderwijs, zal ontkennen dat het onderwijs wat we verzorgen zinmoet geven. Maar waaraan geeft het zin? En hoe doen wij dat dan? Waaraan kun je zien dat wat wij doen ook zin geeft?

Als ik verder lees in hoofdstuk 19, lees ik dat een Jenaplanschool ‘zinzoekend’is. Een mooi woord dat ‘zinzoekend’. Zoeken naar de zin van de dingen die we dagelijks doen in het onderwijs. Daar hebben we gelijk de kern te pakken van waar wat mij betreft deze workshop over gaat.

Ik lees verder dat het gaat over: ‘gericht aandacht geven aan levensbeschouwelijke en existentiële vragen. Passief (luisteren naar verhalen, symbolen en rituelen, stilte en meditatie) of actief (je inzetten voor anderen of samen nadenken over zin-vragen)’. En dan volgt een hele opsomming van indicatoren. Een opsomming waarvan ik zeker meen te weten dat iedere stamgroepleider meerdere indicatoren zal herkennen en zal aangeven dat ook te doen in en met zijn groep.

De laatste indicator ‘in het team regelmatig elkaar de vraag stellen “waarom doen we wat we doen, zoals we het doen”, valt mij in deze opsomming op. Want is dit niet waar het bij de vraag naar zingeving om draait? De ‘WHY’ van zingeving?

Graag zou ik deze vraag simpeler willen maken door de vraag te stellen: “Wat vind jij belangrijk?”

Als je bij alles wat je doet steeds maar weer jezelf de vraag stelt: “Wat vind ik belangrijk?”, dan geef je zin aan de dingen die je doet. Ben jezelf daarbij dan wel bewust dat een ander wel eens iets heel anders belangrijk kan vinden. 

En, o ja, laten we samen ook nog eens kijken naar de vijfde basisactiviteit: ‘stilte’

Stilte om te verwerken …

Stilte om naar binnen te gaan op zoek naar het waarom van ...

 

INSCHRIJVEN >>