Jenaplan conferentie

"Samen vieren, meer dan leuk"

INSCHRIJVEN >>

8 november 2019

Workshopleider(s)

Janny Bolink

Janny Bolink is een bevlogen jenaplanner die de dagelijkse praktijk in de school weet vorm te geven met het jenaplanconcept als fundament.

Vorig schooljaar heeft ze afscheid genomen als directeur-bestuurder van Jenaplanschool ’t Hoge land in Epe, om zich volledig bezig te houden met de inhoudelijke kant van het Jenaplanonderwijs. Ze is  jenaplandocent met verschillende opleidingsgroepen in het land en als schoolbegeleider/adviseur op verschillende Jenaplanscholen. In de zomermaanden is ze gastdocent op de Chengchi University Taipei in Taiwan, waar scholen bezig zijn met het vormgeven van jenaplan. Daarnaast is ze KiVa-trainer voor de universiteit Groningen.  

 

Janny schrijft:

Jenaplanonderwijs zit in mijn genen. Na de opleiding als juf, wist ik dat het anders moest. Ik ben begonnen als stamgroepleider in de onder-, midden- en bovenbouw, daarna directeur. Om meer te weten over de ontwikkeling van het kind en het onderwijs, ben ik pedagogiek-onderwijskunde gaan studeren. In 2005 heb ik de overstap gemaakt naar JAS als schoolbegeleider, adviseur en opleider. In 2013 ben ik als interim directeur gestart op ’t Hoge Land. Ik ben daar de afgelopen jaren verder gegaan  als directeur-bestuurder. En nu: 

Beschrijving inhoud

Waarom

Een jenaplanschool is een leef-werkgemeenschap. Ieder neemt zijn rol die bij hem past en wordt gewaardeerd om de bijdrage die hij levert aan de gemeenschap. In de mensenschool beleven we samen lief en leed, dat we bij elkaar horen. Het is een ontmoeting van mensen die een band met elkaar hebben. Samen vieren is een van de basisactiviteiten. 

Voor de kinderen betekent samen vieren, het erkennen van zichzelf en de ander als totale persoon. Kinderen kunnen en mogen zichzelf zijn en laten zien, in de verbondenheid van de groep, de school. 

Hoe

Tijdens een viering wordt stilgestaan bij momenten en gebeurtenissen die van belang zijn. Feestelijk en minder geestelijk, klein of groot. Een weeksluiting is niet altijd een viering en een viering kan op ieder moment plaatsvinden in de eigen stamgroep. De viering als pedagogische situatie. Pas achteraf weet je of het een viering was.

Wat

In de workshop gaan we de kern van vieringen ontdekken en ervaren. Vervolgens gaan we praktisch aan de gang om de onderlinge verbondenheid in je eigen school en groep te versterken en bewust te zijn van de functie, vorm en inhoud van vieringen en viering momenten.

Na de workshop heb je tools in handen om ook jouw vieringen op een hoger plan te brengen. 

De workshop is geschikt voor: OB – MB –BB –schoolleiding – IB-VO

 

INSCHRIJVEN >>