Studiedagen 2025-2026
Hoe borg je kwalitatief goed onderwijs mét de Jenaplanvisie als uitgangspunt, zonder de essentie van die visie te verliezen of te veel te moeten loslaten?
We zoeken de balans tussen voldoen aan kwaliteitseisen en trouw blijven aan waar Jenaplan voor staat. Deze dag gaan we hier samen mee aan de slag en bieden we handvatten en tools om hier met je school mee aan de slag te kunnen gaan na deze dag!
⸻
13:15 - Inloop. kinderen geven rondleiding door de school aan de mensen
13:45 - Centrale opening Edwin - Werkgroep Jenaplan en kwaliteit
13:45 - “Jenaplan – de Champions League van het onderwijs”. De uitdagingen van de IB’er, stamgroepleider en directeuren binnen jenaplanonderwijs en hoe wij dit op de St. Franciscus aanpakken. Een proces dat continu in ontwikkeling is.
14:30 Pauze
14:45 Workshop ronde 1
15:30 Pauze
15:45 Workshop ronde 2
16:30 - Plenair afsluiten en pizza en napraten
1. Zelfevaluatie Jenaplan & Kwaliteit
In deze workshop gaan we aan de slag met het nieuwe ‘zelfevaluatie-instrument Jenaplan en Kwaliteit’, ontwikkeld door de werkgroep Jenaplan en kwaliteit vanuit de NJPV. Het instrument legt de verbinding tussen het Jenaplanconcept en het inspectiekader, zodat je als school kunt laten zien wat kwaliteit écht betekent in jouw context.
We gaan niet alleen invullen, maar vooral in dialoog:
Kom meedenken, oefenen en uitwisselen.
Samen bouwen we aan betekenisvolle kwaliteit – met de Jenaplanbril stevig op.
2. De kwaliteit van Jenaplan
Verdwaald in de wirwar van lijstjes? Geen zorgen, je bent niet de enige.
Zijn het zeven of tien essenties? Is stilte nu wel of niet een basisactiviteit?
En hoe zat het ook alweer met die zes kwaliteitscriteria, twaalf kernkwaliteiten en de acht pedagogische minima? Help!
Het jenaplanbos is prachtig, maar soms... tja, zie je door al die rijke takken het pad niet meer.
In deze deelsessie word je meegenomen langs de mijlpalen van de ontwikkeling van jenaplan.
Zo krijg je weer overzicht en ontdek je verbanden.
Of je nu startend bent of al jaren meeloopt: dit is je nieuwe schatkaart in het jenaplanbos.
3. Didactisch coachen van de stamgroepleider
Er zijn verschillende Jenaplanlijstjes; hoe vertalen we dat naar het pedagogisch en didactisch handelen van de stamgroepleider? Als we de stamgroep ingaan, wat zien we dan een stamgroepleider doen en wat horen we de stamgroepleider zeggen? In deze workshop nemen Iris Bevers en Anneke Scholten, twee ervaren (didactisch) beeldcoaches, de deelnemers mee in hoe beeldcoaching (leren van wat goed gaat door video-opnames) ingezet kan worden om stamgroepleiders nog beter te maken dan dat ze al zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van de jenaplanessenties.
4. Kwaliteit & thematisch onderwijs
Hoe zorg je voor diepgang en doorgaande lijn in het thematisch onderwijs op jouw Jenaplanschool? Hoe leg je dit in de basis vast? We duiken samen in de theorie van Bootsma & Naaijkens: Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs. We onderzoeken hoe je met je team kan werken aan rijke w.o.-thema's en bespreken concrete handvatten/ praktijkvoorbeelden. We bespreken bijvoorbeeld welke fasen belangrijk zijn in het thematisch onderwijs: hoe zorg je met je team voor een goede opbouw en diepgang? We bekijken hoe je wat geleerd wordt binnen het thema goed kan visualiseren in de stamgroep (effectieve themamuren binnen de school). We bespreken hoe je in de stamgroep kan werken aan het structureel 'vastleggen' wat er geleerd is (met de kinderen), bijvoorbeeld met kenniskaarten en andere oplever-vormen. Beter gezegd: een workshop vol met kennis en praktische informatie rondom (de kwaliteit van het) thematisch onderwijs!