Meesterstukken

Eigenaarschap in de Kring

Categorie: Basisactiviteit gesprek (kring)
Eigenaarschap in de Kring

"Gaan we nou alweer in de kring zitten en dan alleen maar luisteren?" Dat was de zin die mij prikkelde. Tijdens een gewone kring merkte ik dat mijn stamgroep kring-moe was. Qua afspraken en verwachtingen was er veel rommeligheid en kinderen hadden inderdaad weinig inbreng in mijn kring. Daar moest verandering in komen!

Door veel verschillende literatuur te lezen kwam ik erachter dat de ‘regels’ van mijn kring vaak onduidelijk waren. Dus voordat ik wat kon gaan doen, moest ik eerst de regels scherp krijgen met behulp van de kinderen. Daar ben ik met Cyclus 1 vooral mee bezig geweest: de afspraken in een kring duidelijk maken aan de hand van verschillende tools die je kunt vinden in dit meesterstuk.

In Cyclus 2 ben ik vooral bezig geweest om een eerste stap te maken om kinderen meer eigenaar te laten worden van de kring. Dit heb ik gedaan door bijvoorbeeld de notulen en rollen te veranderen tijdens de klassenvergaderingen.

Mocht je zelf ook merken dat je kinderen kring-moe worden dan kan dit meesterstuk je misschien helpen. Het zijn kleine stapjes en ze lijken misschien niet zo veel uit te maken, maar ik heb gemerkt dat zelfs een kleine stap in de goede richting je echt weer verder brengt!

Meer weten? Jenaplan is leren van en met elkaar: ga gerust via mail met de auteur in gesprek!



< Terug naar overzicht