Door kritisch naar mezelf en naar de kinderen in mijn groep te kijken wil ik mij in eerste instantie richten op de werkattitude van de kinderen en hoe ik hier een positieve invloed op uit kan oefenen. Ik ben me erin gaan verdiepen en ik lees steeds weer dat de pedagogische grondhouding van de stamgroepleider essentieel is: ’Kinderen doen wat jij doet en niet wat je zegt dat ze moeten doen’. De kern van het Jenaplan is niet voor niets een school waar je leert samenleven, dit begint bij jezelf en dus ook je eigen houding in de stamgroep. Dit wil ik graag omzetten naar een positieve beïnvloeding van de werkattitude van de kinderen.
Door te kijken wat mijn belangrijkste kernwaarden zijn, merk ik dat dit terugkomt in wat ik graag wil bereiken als stamgroepleider. Mijn belangrijkste kernwaarden zijn: humor, onvoorwaardelijkheid, veerkracht, dankbaarheid en liefde. Deze komen soms in iets andere vormen naar voren maar raken wel de essentie van wat ik de kinderen en mezelf gun.
Ik zou graag de werkattitude veranderd zien, erachter komen waar het gedrag vandaan komt. Ik verwacht dat dit uiteindelijk zal bijdragen aan een fijnere sfeer in de groep. Hierbij is een voorbeeldrol zijn voor anderen ook belangrijk. Ik gun als stamgroepleider de kinderen meer zelfinzicht en weerbaarheid, dat zij zichzelf snappen in waarom zij doen zoals zij doen. Ik als stamgroepleider wil hen hier graag in begeleiden. Een betere werkhouding die zij de rest van hun verdere schoolloopbaan, maar ook zeker de rest van hun leven mee kunnen nemen.
Ik wil graag de juiste taal leren spreken en kunnen bijdragen aan een gelukkige klas. Ik werd nieuwsgierig naar de effecten van kleine veranderingen in mijn gedrag op het gedrag van de kinderen. Het lukte me om oprecht nieuwsgieriger te worden naar het gedrag van het kind en steeds bewust te blijven om minder snel te oordelen.
Meer weten? Jenaplan is leren van en met elkaar: ga gerust via mail met de auteur in gesprek!