Thema ‘Het waarom van de kring’: Jenaplanners? Die zitten in de kring! Dat weet iedereen met een beetje onderwijskennis. Maar vaak wordt dan gedacht aan een plichtmatige weekendkring. Dat is niet wat het Jenaplan met een kring bedoelt, want wij kennen de actualiteitenkring, de themakring, de vrije tekstkring, de klassenvergadering, de observatiekring,… Vele vormen, met heel verschillende inrichtingen, heel verschillende rollen voor de kinderen en de stamgroepleider en heel verschillende bedoelingen. Hoeveel kringvormen heb jij in je groep? Mensenkinderen biedt de komende periode een waaier aan praktische opties en achtergronden. Dit artikel komt uit MK 106, maart 2007
Het is dinsdagochtend in de Sprinkhanengroep. Langzaam druppelen de kinderen binnen, maken een praatje, zoeken een plekje in de kring. Voor het bord staan een tafeltje en een stoel. Het logboek wordt voorgelezen, alle kinderen goedemorgen gewenst. Eén naam staat wel erg groot op het bord. Met ook nog de geboortedatum eronder. Op het tafeltje liggen babykleertjes, een teddybeer en een fotoboek. Vandaag is de ‘Bijzondere Kind’-kring!
Vanuit de ambulante begeleiding, die mij ondersteunt met drie rugzakkinderen, kwam de vraag of het betreffende kind dit jaar niet iets over zichzelf kon vertellen in de groep. Om de anderen te laten weten dat er iets aan de hand is, om het acceptatieproces te vergroten, om het kind zelfverzekerder te maken. Maar... iets over jezelf vertellen voor een hele groep, dat is nou niet iets waar ik als kind zelfverzekerder van zou worden. Waarom moeten eigenlijk alleen deze kinderen iets over zichzelf vertellen, waarom niet alle kinderen?
Dit jaar houdt bij ons ieder kind een spreekbeurt over zichzelf, omdat we allemaal bijzonder en uniek zijn. De groepsleidster mag als eerste (die is ook érrug bijzonder!). We maken een lijst met vragen waar we antwoord op willen hebben: wie is er belangrijk in je leven? Wat wil je later worden? Hoe zag je er als baby uit? Wat weten de kinderen uit je groep vast niet van je?
In de weken die volgen krijgen we heel veel informatie. Wie had kunnen denken dat Thomas met twee popjes slaapt, dat Maarten zijn zus heel lief vindt en dat Eline thuis prachtige tekeningen maakt? En de stoerste jongens zagen er als baby superschattig uit! Ooit gedacht dat het naast vervelend ook bijzonder is om te vertellen dat je dyslectisch bent, een spierziekte hebt, ADHD of PDD-NOS? Ook thuis aan de keukentafel komen er prachtige verhalen los over de babytijd en vertellen ouders over kleuterfratsen.
Niet alleen in het kader van informatie, acceptatie en vergroten van zelfvertrouwen is deze kring een groot succes. Sociaal emotioneel gezien is het een kaskraker: waardering en respect, het leren kennen van elkaar, luisteren naar verhalen, samen lachen, je verwonderen en complimentjes geven. De dinsdag is vanaf nu (met stip op 1), voor ons de leukste ochtend van de week!
Janna (groep 8) interviewt Jessy (groep 6) na zijn kring:
“Vond je het moeilijk om te doen?”
“Ja, ik was best een beetje zenuwachtig!”
“Vonden de kinderen in de klas het leuk?”
“Dat denk ik wel, ik kreeg als beoordeling goed-prima.”
“Hoe waren de voorbereidingen?”
“Heel leuk, ik heb veel oude foto`s van mezelf en mijn familie gezien.”
“Hebben je ouders ook geholpen?”
“Ja, met het opzoeken van de spulletjes.”
“Heb je alles in je eigen woorden verteld?”
“Ja, dat kan ook niet anders, ik heb het zo ongeveer opgeschreven.”
“Wat vond je het leukst aan de ‘Bijzondere Kind’-kring?”
“Vertellen over mezelf en het applaus aan het eind.”
Sophie (groep 8) vertelt over haar kring:
“De ‘Bijzondere Kind’-kring vind ik een leuk idee. Ik vond het leuk om van andere kinderen dingen te horen die ik niet wist. Je hoeft niet lang voor te bereiden, omdat je zelf alles al weet. Ik was ook minder zenuwachtig dan bij een spreekbeurt. Ook vind ik het fijn dat je zelf kan beslissen wat je vertelt.”
Dit verhaal van Sanne Poorthuis komt uit Mensenkinderen 106, maart 2007. Sanne was toen stamgroepleider van de bovenbouwgroep De Sprinkhanen van OJBS De Imenhof in Losser
Met dank aan jenaplanopleider Ingrid Nagtzaam die een poos geleden opperde om het boekwerk ‘Gesprekken in de kring’ van Ad Boes (2004) er nog eens bij te pakken en de verschillende kringen uit het Jenaplan, met al hun verschillende bedoelingen en mogelijkheden weer eens samen door te nemen en te actualiseren.
0 reacties