Mensenkinderen

Inhoudsopgave nummer 163 - december 2018

InhoudsopgaveBeweging

In september woedde er een mediadiscussie: “Kinderen moeten meer bewegen op school”, stelden drie gerespecteerde raden, “En minister Slob moet dat regelen.” Het Jenaplan heeft beweging al lang geleden omarmd. Niet als opgelegd pandoer, maar andersom: Else Petersen stelde dat Bewegungsdrangeen van vier fundamentele krachten in ieder kind is. En daaraan komt jenaplanonderwijs tegemoet. We hebben het ook over Jenaplan als beweging – de krachten en de achilleshielen. 

Voorwoord: alles stroomt

Geen beweging in te krijgen
Kees Groos heeft stilgezeten. Met Kees de jongen, een nogal beweeglijk boek. Het brengt hem bij onze hedendaagse houding tot wiebelende kinderen.

Spot aan. De tijd loopt. Vinger aan de knop…
Mensenkinderen presenteerde een kahoot op de jenaplanconferentie. Over leesgedrag en over beweegonderwijs. Een interpretatie van de resultaten.

Zij-instromer 1: archeologe Aranea van Laar
Terwijl we ons opmaken voor een winterse griepepidemie en opdrogende invalpools, bewegen er ook prachtige mensen naar het Jenaplan toe. Drie portretten van zij-instromers vind je door het nummer heen.

Bewegungsdrang als oerkracht
Bewegen op school? Doen we al! Deze vier jenaplanners doen dat gedurfd: “Toen kwam de hamvraag: kinderen, wie durft er een hele gymles te geven?”

Column: Ik ben de kleine wijzer en jij de grote
Er beweegt veel sinds Ingrit Rezelmans school van Dalton Jenaplan werd. Ingrit over rekenen nieuwe stijl en instructievormen die ‘in je lijf’ gaan zitten.

Schoolreportage: Heerde wint de Peter Petersen-prijs
Op een kleine Veluwse school houden kinderen zich bezig met mondiale issues. “Wij werden vroeger juist weggehouden van wereldproblemen.”

Handreiking: hoe geef je kennis, ervaring, visie, lef door?
Met het afzwaaien van een generatie schoolleiders, komt er steeds vaker een niet-jenaplanner op de directeurspost. Hoe sta je startende directeuren bij?

Zij-instromer 2: kunstenares Linda ter Braak   

Elfde Suus Freudenthallezing: Sjef Drummen
“We doen alleen nog wat goed is voor kinderen”, zegt Drummen over zijn Agora-school. Over educatieve Alzheimer, ontmayonaisen en hoogradioactieve koffers.

Bruggen bouwen tussen lichaam en geest in Taiwan
Op de koksschool van Sherry Hsia liepen keihard doorbeukende chefkoks-in-spe vaak kwetsuren op. Tot lichaamsbewustzijn deel van het curriculum werd. 

Boekenrubriek: de wiebelende wereld van Calder
Recensies van Berna van der Linden. Een boek over de uitvinder van de mobile en een klassieker met de waarschuwing: ‘Je mag overal komen, behalve…’

Filosofiecolumn: Bestaat er wel stilstand?
Alles raakt op drift, wanneer filosofe Maaike Merckens met haar klas gaat nadenken over beweging.

Zij-instromer 3: econoom Marc Schlösser

Je-Na aan ’t Hart: de Jenaplan Taaldag

Column Arjen Tabak: Mijn onstuimige groep en de meditatieles
Arjens school is pilotschool voor de Beweegkalender. Tegen het kalenderblad met de meditatieles ziet hij torenhoog op. Tot hij het gewoon gaat doen.