Mensenkinderen

Inhoud nummer 167 - december 2019

Thema: Het jonge kind

Precies een week na de NJPV-conferentie heeft de redactie dit themanummer afgerond en daarmee trekken we samen op met het nieuwe Jenaplanboek ‘Ik wil spelen!’, waarin onze jongste kinderen centraal staan. Peter Petersens school begon met zes jaar. Voor de kleuterleeftijd was weinig aandacht in zijn concept, laat staan voor nog jongere kinderen, die via IKCs steeds vaker deel uit maken van het basisschoolleven. Hun manier van de wereld verkennen is spelend, en dat vraagt pedagogische precisie van de volwassenen om hen heen.

Voorwoord: Tot wanneer ben je jong? Hoe lang mag je spelen?  

Kees opent: hé digi-methode, geef mij mijn speelruimte terug!
Bovenbouwmees Kees vraagt zich af: hoe lang is een kind ‘jong’? En hoe lang mag je spelen? Zelf vecht hij tegen een zelfdenkende rekenmethode.

Keynote Annerieke Boland: ‘In spel laat het kind zichzelf zien’
Met Hannah Arendt, John Dewey, Martinus Langeveld en Gert Biesta bij de hand, wijdde lector Annerieke de NJPV-conferentie in in het in-de-wereld-komen van een jong mens. Haar prachtige voorbeeldfilmpjes deden de rest.

Guido Huiges lied: Speel je waar je kan, kleine gitaarman?
Het aandachtige luisteren van een kleine cowboy op gele laarsjes bracht Guido dichterbij de onversneden verwondering van het jonge kind.

Over het nieuwe boek: Anite van Oijen en Ingrid Nagtzaam
Met diepe ervaringskennis van de onderbouw, alle jenaplantheorie nog eens tegen het licht houdend, grasduinend langs concepten voor het jonge kind als Reggio Emilia, schreven Anite en Ingrid Wij willen spelen!

Leesfragment uit Wij willen spelen!
Kijken naar kleuters vraagt “geen starre aandacht, maar een flexibele attentheid om onbevangen op situaties te reageren.”

Column Judith Knapp: Young at heart

De kwestie: leerjaar 3 geïntegreerd in de onderbouw
Een stamgroep 1-2-3. Wat begon als een organisatorische oplossing is inmiddels pedagogisch ook stevig geschraagd in Zutphen.

Praktijkverhaal: Ik mag nooit spelen, zegt Roddy

De zuidelijkste jenaplanschool van Nederland  
Ruim dertig jaar na de oprichting als jenaplanschool, schroeft De Vlieger eindelijk het NJPV-erkenningsbordje aan de gevel. 

Maaike filosofeert: kun je met kleuters filosoferen? Zeker!

Berna’s boeken: Je bént niet boos, je hébt boos!
Boekenredacteur Berna van der Linden las twee boeken die de emotionele wereld van het jonge kind heel nabij brengen.

Freinettijdschrift: zo bondig was Peter Petersen nergens anders
Cadeautje van Freek Velthausz voor onder de kerstboom: in 1932 nodigde de nog jonge freinetbeweging Peter Petersen uit om zijn schoolconcept, en zeker het groepsproces, uit de doeken te doen. Handig, Petersens eigen ‘Jenaplan-uittreksel’!

Je-Na aan ’t hart

Column: Arjen Tabak 
Spelen om het ijs te breken in de Arjens plusklas.

Abonnee worden? Voor vier boordevolle full-colour nummers Mensenkinderen per jaar in je brievenbus, mail: administratie@njpv.nl. Hier kun je themanummer 'het jonge kind' digitiaal inkijken.