Mensenkinderen

Inhoudsopgave nummer 164 - maart 2019

Inhoudsopgave: Kwaliteit – tussen vinken en vonken

Een jaar geleden, op 14 maart 2018, vond de studiedag ‘Van vinken naar vonken’ plaats – een dag over kwaliteitsontwikkeling op jenaplanscholen. Want hoe breng je jenaplankwaliteiten precies over het voetlicht? Hoe zet je een vink bij een vonk? Hoe scoor je glinsterogen? Voorbij de maatschappelijke tendens te willen controleren en protocolliseren, die lector Hester IJsseling betitelt als een cultuur van wantrouwen, blijkt er veel kwaliteit anders zichtbaar gemaakt te kunnen worden.

Voorwoord: Zen en de kunst van het onderwijs

Bij een ‘ja’ springen de vonken ervan af!
Vaak zegt Kees Groos ‘ja’, als bovenbouwer Sybren komt met een buitenissig plan. “Meneer, mag ik buskruit maken?”, is de vraag van vandaag.

Beschouwing: de vink, de vonk en het vuur
NJPV-voorzitter Erik Peperkamp onderscheidt drie manieren om kwaliteit zichtbaar te maken: naast de vink en de vonk, is er het jenaplanvuur.

Onderwijssmokkelaars brengen gevaarlijke werklust
“Doe mij maar mooiin plaats van goedonderwijs”, zei Sandra van Kolfschoten op de NJPV-conferentie.Daarmee opent ze een intrigerend venster op kwaliteit.

Column: Ingrit Rezelman over de kwaliteit van de vaste kring 
De vaste kring is niet meer weg te denken uit Ingrits lokaal: “Het is een van de eerste veranderingen die de kinderen volledig omarmd hebben.”

Freek Velthausz: “Waak dat Jenaplan geen didactiek wordt” 
Freek over het belang van de reflectiekring, als dat wat de leerdag én de groep samenbindt. Maar ook over Petersen als pedagoog, niet als didacticus.

Schoolportret: Een jenaplaninjectie op de Walter Gillijnsschool
“In Zutphen zitten ze op een pot goud, die je alleen maar hoeft helpen openmaken”, zegt Freek Velthausz. Dat vindt schoolleider Manon Vriezekolk ook.

Keynote: Iliass el Hadioui over sociale pijn en self-efficacy
Op de NJPV-conferentie sprak de Rotterdamse onderzoeker een intense, maar korte keynote uit. Het nagesprek was minstens zo goed.

Boekbespreking: Berna leest ‘Het vonkt in mij’

Longread: lector Hester IJsseling wil ‘het zekere weten’ voorkomen
“Kwaliteit is niet: beantwoorden aan de eisen van het systeem, maar kunnen luisteren naar: wat vraagt deze situatie van mij?”

Filosofiecolumn: “Eígenlijk is het heel gek, juf”
“Soms kijk ik naar mezelf en denk ik: wat is mijn leven?”, zegt Achmed. “Dat is wel een beetje eng, juf.” Over wanneer een filosofieles slaagt.

Peter te Riele ziet onderwijskwaliteit ondersteund door MELOO

Intussen in Taipei: amper toetsen, toch zichtbare kwaliteit
Ze stoeiden op de Jenaplan-geïnspireerde koksschool in Taipei met hoe je niet-meetbare kwaliteit zichtbaar maakt. Ze hebben een gave oplossing.

Je-Na aan ’t Hart: hoe ontwikkel je jenaplankwaliteit?

Column: Arjen Tabak vonkt door te vinken
Voor Arjen Tabak is het niet in tegenspraak: jenaplankwaliteit en werken met een taalmethodeboek.

Open het hele nummer Mensenkinderen 164 'Kwaliteit - tussen vinken en vonken' in pdf