Eindejaarslijstje: Meest Gelezen op Mensenkinderen

Het eerste jaar Mensenkinderen Online

In maart ging Mensenkinderen Online van start, met het streven in de schoolmaanden 3 artikelen per maand te publiceren (één donderdag per maand is er voor de NJPV-nieuwsbrief). Met Kerst staan er bijna dertig artikelen op, dus dat streven is gehaald. In dit artikel zetten we de Top 10 op een rij, tippen we een paar andere artikelen en duiden we hoe Mensenkinderen Online gelezen wordt.
Door Geert Bors

Top 10 Meest Gelezen

Without further ado, hier eerst de Top 10 van meest gelezen artikelen:

1) Project Evenaar voor kinderen die vooral aangaan van doen: Schoolportret van De Zonnewereld, waar gebouwd wordt aan bijzonder aanbod passend bij hun jenaplanvisie.

2) “Laat bovenbouwers oefenen met huiswerk”, vraagt de Ouderraad: Overwegingen van Kees Groos waarom het wel of niet past bij Jenaplan om huiswerk te geven.

3) “Het concept is nog veel sterker dan ik had gedacht”: Vele reisgenoten komen aan het woord over de studiereis naar Jena en Weimar, april 2024.

4) Wat Gerrit Fronik mij gaf: Bij het overlijden van Gerrit Fronik kijkt Kees Groos om naar zijn mentor en naar hoe wij samen het Jenaplan dragen en doorgeven.

5) Pleidooi voor een Gouden Jaar: Elke week, elke dag, elk moment is een kans om die gouden sfeer neer te zetten en vast te houden, stelt Hilde Paulsen.

6) Luister hoe kinderen betekenis geven aan hun spel: Ipabo-onderzoeksartikel door Anja Tertoolen over verkennen, verbinden, verrijken.

7) “Stilte is meer dan het ontbreken van geluid”: interview met Hilde Paulsen over haar meesterstuk over de waarde van stille momenten in de schooldag.

8) Tussen ideaal en werkelijkheid: Klassiek artikel van Gerrit Fronik met belangrijke lessen gebracht met humor en theatraliteit.

9) “Burgerschap meandert door veel jenaplankernwaarden”: Interview met Maud Peeters, waarin zij gedetailleerd uitlegt hoe zij met de Klassebox burgerschap op de kaart zet.

10) Bad Boy Bas: Boekfragment uit ‘En ik zag dat zij stilte nodig hadden’.

En onze Tip 3...

Veel artikelen haalden mooie leescijfers, maar net niet de Top 10. Een paar artikelen brengen we graag nog eens onder de aandacht:

a) 'Stamgroepwerk mocht wat meer body krijgen': Marianne Bosch-Major en Jaap Meijer ontwikkelden tien stappen voor Probleemoplossend Stamgroepwerk. 

b) Scheve boeken, lege planken: een goed teken in onze schoolbieb: Boekenredacteur Judith Knapp tipt een prachtig boek voor bij de kerstboom.

c) Wat laat een stamgroepleider na: artikelen uit onze donkere dagen-serie ‘een pedagogiek van de hoop’.

En tot slot een paar bevindingen, voor wie van cijfers houdt...

Als redactie moesten we wennen aan het minder geconcentreerd werken in afgebakende thema’s, maar we hebben een prettige vorm gevonden, waarin er afwisselend aandacht is voor pedagogische en praktisch-actuele onderwerpen. Het is heel fijn dat afgeronde artikelen binnen een week geredigeerd online staan, net als dat jullie reacties en dialogen onder artikelen het gesprek gaande houden.

De artikelen uit onze Top 10 zijn gemiddeld 1.210 keer gelezen, ruim het dubbele van het aantal mensen dat zich geabonneerd heeft. Ook via onze eigen sociale media worden we dus goed gevonden. De schoolreportage op de Vleutense school ‘De Zonnewereld’ is een uitschieter met 2.197, net als de Jenareis met 1.656.

Gemiddeld over alle artikelen, is ieder artikel 886 keer aangeklikt in dit eerste jaar (meting op 6 december). Dat is een hoger aantal dan we papieren exemplaren drukten. Sommige top-10 artikelen hebben er duidelijk profijt van als ze worden opgepikt buiten de jenaplankring, met name door de NIVOZ-redactie. Vooral het artikel over wel of geen huiswerk geven van Kees Groos scoorde daardoor stevig, met 1.771 lezers. Ook het onderzoeksartikel van Anja Tertoolen kreeg daarmee de wind in de zeilen.

Lezers houden van kijkjes in de praktijk van een andere school, ook als die school in Jena of Weimar ligt. Dat weten we ook van een eerdere enquête uit de papieren tijd van Mensenkinderen. Volgend jaar zetten we in op nog meer schoolportretten! Ook artikelen die een praktijkdilemma aankaarten of jenaplantheorie aan het praktische werk in de stamgroep koppelen werken goed. Vaker nog dan de schoolreportages leiden die tot gesprekken onder het artikel. In dat kader liggen er twee interviews klaar voor het nieuwe jaar, met stamgroepleiders die een bijzonder meesterstuk geschreven hebben.

Namens de hele redactie, Kees Groos, Hilde Paulsen, Remko Fijbes, Judith Knapp en Wout Pentinga, een heel mooie slotweek van het schooljaar en daarna een welverdiende vakantie. Volgende week komen we nog één keer terug en dan tot in het nieuwe jaar!

Geert Bors

2 reacties

  • Dat is toch een fantastisch resultaat! Goede stap geweest dus. Leuk deze terugkoppeling.
  • Dank je, Peter! Ik onderschrijf je observaties.

Reageer op dit artikel

Direct contact met de redactie?

Geert Bors, hoofdredacteur Mensenkinderen: mensenkinderen@njpv.nl